Wycieczki szkolne stanowią ważny element realizacji programu zarówno dydaktycznego jak i wychowawczego. Dzięki nim uczniowie mogą w praktyce wykorzystać wiedzę teoretyczną przyswajaną na lekcjach w szkole, poznawać formy aktywnego wypoczynku. Organizując wycieczki, staram się nie korzystać z usług biur podróży, chcąc w ten sposób maksymalnie obniżyć koszty. Noclegi rezerwuję w sprawdzonych miejscach i jeżdżę praktycznie z tą samą firmą przewozową (gwarantowani dobrzy kierowcy i stan techniczny autokaru). Wyjazdy prywatne, rozmowy ze znajomymi, korzystanie z przewodników turystycznych oraz wycieczki z uczniami pozwoliły mi wypracować trasy, które są atrakcyjne pod względem krajobrazowym i zwiedzanych miejsc oraz maksymalnie wykorzystanych czasowo.
Ze swoimi uczniami często jeżdżę w Pieniny, które są niewątpliwie jednym z najpiękniejszych zakątków naszego kraju. Proponuję następującą trasę i program trzydniowej wycieczki z noclegiem w okolicach Szczawnicy:
Dzień 1. Wyjazd we wczesnych godzinach rannych. Zwiedzanie zabytkowego kościółka w Dębnie. Zwiedzanie zamku i spichlerza w Niedzicy. Dojazd do ostatniego przystanku w Sromowcach Niżnych. Wejście na szlak turystyczny (żółty) i Wąwozem Szopczańskim dojście do przełęczy Szopka, wejście na Trzy Korony, zejście szlakiem niebieskim do Krościenka. Dojazd autokarem do Szlachtowej, wsi oddalonej ok. 5 km od Szczawnicy, miejsca noclegu. Uczniowie poznają historię i podziwiają w Dębnie zabytkowy drewniany kościół z XV wieku, zwiedzają zamek w Niedzicy, zabytek architektury obronnej, poznają zbytki sztuki ludowej Spisza, oglądają zaporę, spacerują po promenadzie. Wędrując szlakiem, podziwiają przyrodę i krajobrazy Pienińskiego Parku Narodowego. Realizują zasady właściwego zachowania się na szlaku.
Dzień 2. Po śniadaniu ze Szczawnicy wyjazd krzesełkową na Palenicę, a następnie wejście na szlak niebieski i grzbietami Małych Pienin przejście do wąwozu Homole (ponieważ trasa jest długa, omijam Wysoką i za Durbaszką schodzę w kierunku szlaku zielonego i wchodzę do wąwozu). Powrót autokarem do Szlachtowej, obiadokolacja, później wspólne ognisko z pieczonymi kiełbaskami. Uczniowie podziwiają nowe krajobrazy, poznają szatę roślinną Pienin. Na szlaku mają okazję odpocząć w bacówce, spróbować oscypka i bunca, wypić rzentycę.
Dzień 3. Po śniadaniu zwiedzanie muzeum w Szczawnicy, spacer wdłuż Grajcarka, a następnie Dunajca do przejścia turystycznego w Leśnicy. Po obiedzie wyjazd, w trasie powrotnej zwiedzanie zespołu sakralnego w Ludźmierzu. Powrót do domu w godzinach wieczornych. Uczniowie poznają historię Szczawnicy, oglądają obiekty budownictwa sanatoryjnego, odpoczywają w pijalni. Na wysokości przejścia obserwują demontaż tratw, przewóz łodziami na drugi brzeg, widzą Sokolicę. W Ludźmierzu zwiedzają zabytkowy kościół i oglądają inne obiekty sakralne.
Uwaga Ze względu na koszty rezygnuję ze spływu ze Sromowców do Szczawnicy, a gdy wybieram krótszą trasę spływu, nie jadę do Ludźmierza.
***
Inną, również wartą polecenia, jest trzydniowa wycieczka do Żywca. Trasa jest zróżnicowana, prowadzi drogami Beskidu Małego, Średniego, Kotliny Żywieckiej i Beskidu Śląskiego.
Dzień 1. Wyjazd ok. godz. 8.00. W Wadowicach zwiedzanie miejsc i oglądanie pamiątek związanych z życiem Papieża. Sucha Beskidzka – oglądanie karczmy „Rzym”. Wejście na szlak turystyczny (zielony) i przejście do Krzeszowa. Autokarem przejazd do Żywca. Kolacja. Nocleg. W Wadowicach uczniowie zwiedzają Muzeum Jana Pawła II, poznają fakty z życia Papieża, oglądają pamiątki, następnie zwiedzają kościół parafialny. W Suchej niewątpliwą atrakcją jest obejrzenie karczmy „Rzym”, wspólna recytacja „Pani Twardowskiej” A. Mickiewcza i czytanie legend o Twardowskim. Na szlaku możliwość obserwacja krajobrazów i szaty roślinnej Beskidu Średniego.
Dzień 2. Po śniadaniu wycieczka objazdowa wzdłuż Jeziora Żywieckiego i Międzybrodzkiego, wyjazd na górę Żar i na zaporę w Porąbce. Po południu wejście na Mały i Duży Grójec. Kolacja. Nocleg. Uczniowie podziwiają krajobrazy Beskidu Żywieckiego, oglądają zaporę w Porąbce i zbiornik elektrowni szczytowo – pompowej na górze Żar. Próbują „rozszyfrować” widok puszki toczącej się pod górę. Z Grójca, miejsca, gdzie znajdowała się praosada Żywca z V w. p.n.e., podziwiają panoramę miasta i okolicy.
Dzień 3. Po śniadaniu spacer po Żywcu, zwiedzanie Muzeum Regionalnego Ziem i Żywieckiej, poznanie historii miasta. Po obiedzie w drodze powrotnej (inną trasą) zwiedzanie ośrodków koronkarstwa u M. Gwarkowej i H. Kamieniorz w Koniakowie, a w Istebnej izby regionalnej J. Kawuloka. Następnie przejazd do Ustronia, wyjazd kolejką na Czantorię, zejście szlakiem i powrót do domu. Uczniowie z zainteresowaniem oglądają eksponaty w muzuzem, a ich szczególne zainteresowanie budzą maski obrzędowe i przykłady zdobnictwa regionalnego. W Koniakowie i Istebnej nie tylko oglądają przepiękne koronki i przedmioty użytku codziennego, ale i słuchają, ponieważ opowiadający posługują się gwarą.
Bogusława Swoboda
|